04-7400500 Ahad-Khamis: 8.00pg-5.00ptg

Info Pengguna

Hebahan (7 hebahan)

NOTIS PEMAKLUMAN OPERASI PUSAT INFORMASI SADA (SIC)

2021-10-19
Berikutan peralihan ke Fasa 3 Pelan Pemulihan Negara bagi Negeri Kedah bermula 18 Oktober 2021, Pusat Informasi SADA (SIC) akan kembali beroperasi pada jam 8.00 pagi sehingga 12.00 malam.

SYARIKAT AIR DARUL AMAN SDN. BHD.



PERMOHONAN PERMIT SECARA DALAM TALIAN (ONLINE MELALUI SISTEM eCLAPS

2021-08-25
Berkuat kuasa 13 Oktober 2021, tukang paip yang ingin mendapatkan Permit IPA Jenis A1 atau Permit IPA Jenis A2 (Permit A2) dikehendaki memohon secara dalam talian (online) melalui sistem eCLAPS (Centralised Lisence And Permit System) yang boleh dicapai melalui laman sesawang SPAN www.span.gov.my . Ciri-ciri utama sistem ini ialah:

a. Permohonan dibuat secara dalam talian sepenuhnya oleh tukang paip termasuk pengemukaan dokumen sokongan;
b. Pembayaran fi proses dan fi pemberian dibayar bersekali secara dalam talian semasa memohon. Resit bayaran boleh dicetek sendiri oleh pemohon; dan
c. Pemohon boleh mencetak sendiri sijil permit yang dilengkapi dengan kod QR setelah permohonan diluluskan. Kad tukang paip tidak lagi dikeluarkan oleh SPAN.

Permohonan Permit A1 atau A2 secara manual hanya akan diterima oleh Agensi Perakuan di negeri-negeri yang berkenaan sehingga 30 September 2021. Untuk makluman dan perhatian tuan/puan, Permit A1 dan Permit A2 tidak dapat diproses bagi tempoh 1 Oktober 2021 sehingga 12 Oktober 2021 (tempoh peralihan) dan permohonan boleh dikemukakan menerusi eCLAPS bermula 13 Oktober 2021.

Untuk Sebarang pertanyaan berhubung perkara ini, sila hubungi Pejabat SPAN Wilayah/Cawangan yang berdekatan atau hubungi talian 03-83179500 atau email permitguery@span.gov.my



NOTIS PEMAKLUMAN OPERASI KAUNTER HASIL DAN KAUNTER PENGGUNA SEPANJANG TEMPOH PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP)

2021-08-22
WAKTU OPERASI BAGI KAUNTER BAYARAN SEPANJANG TEMPOH PKP ADALAH PADA 8.00 PAGI – 2.00 PETANG (AHAD – KHAMIS) DI SEMUA CAWANGAN WILAYAH / DAERAH SADA. MANAKALA KAUNTER YANG TIDAK TERLIBAT DENGAN BAYARAN AKAN BEROPERASI SEHINGGA 12.00 TENGAHARI SAHAJA (KAUNTER KUALA KETIL, SIK, CHANGLUN, AIR HITAM DAN BATU 3 KULIM).

WALAU BAGAIMANAPUN, WAKTU OPERASI INI TERTAKLUK KEPADA SEBARANG PERUBAHAN DARI SEMASA KE SEMASA DAN MENGIKUT KESESUAIAN PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP) BAGI MEMASTIKAN OPERASI BERJALAN DENGAN LANCAR.

SELAIN ITU, PEMBAYARAN BIL AIR JUGA BOLEH DIBUAT MELALUI ALTERNATIF LAIN SEPERTI SECARA ATAS TALIAN (ONLINE) ATAU MENERUSI AGENSI - AGENSI BAYARAN YANG BERDAFTAR DENGAN PIHAK SADA.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI PUSAT INFORMASI SADA DI TALIAN : 1-300-88-0017

DI SAMPING ITU, PENGGUNA YANG DATANG KE KAUNTER WAJIB MENGIMBAS QR KOD MYSEJAHTERA SERTA MENGIKUTI S.O.P LANGKAH PENCEGAHAN COVID-19 YANG TELAH DITETAPKAN.

SEKIAN, TERIMA KASIH.



PROGRAM PEMAKLUMAN SMS KEPADA PENGGUNA DOSMETIK (T1) BERSTATUS ACTIVE DAN REMINDER ISSUED FASA 2

2021-07-09
SEPANJANG PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP), SATU PROGRAM PEMAKLUMAN TELAH DILAKSANAKAN DIMANA PENGGUNA - PENGGUNA DOMESTIK (T1) AKAN MENERIMA MESEJ PESANAN RINGKAS (SMS) YG BERTUJUAN UNTUK MENARIK PERHATIAN PENGGUNA UNTUK MEMBUAT BAYARAN BIL AIR SECARA ATAS TALIAN (ONLINE).

PENGGUNA AKAN MENERIMA PESANAN RINGKAS DARIPADA NOMBOR 04-7001397 SEPERTI BERIKUT :-

"SADA: AKAUN ANDA MEMPUNYAI TUNGGAKAN, JELASKAN BAYARAN UTUK ELAK PEMOTONGAN. LAYARI FPX.SADA.COM.MY UNTUK KETERANGAN LANJUT. ABAIKAN JIKA TELAH MEMBUAT BAYARAN"



KAUNTER KUTIPAN HASIL AKAN BEROPERASI SEMULA SEPANJANG TEMPOH PKP 3.0 (15 JUN - 28 JUN 2021).

2021-06-15
UNTUK MAKLUMAN

WAKTU OPERASI KAUNTER KUTIPAN HASIL ADALAH SEPERTI BERIKUT :

1. KAUNTER KUTIPAN HASIL DI SEMUA CAWANGAN SADA SELURUH NEGERI KEDAH (KECUALI KAUNTER CAWANGAN SIK, KUALA KETIL, AYER HITAM & CHANGLOON) : 8.00 AM - 12.00 PM

2. KAUNTER PANDU BAYAR (CAWANGAN KOTA SETAR & SUNGAI PETANI) : 8.00 AM - 12.00 PM

3. KAUNTER KUTIPAN HASIL CAWANGAN SIK, KUALA KETIL, AYER HITAM & CHANGLOON : 8.00 AM - 11.30 AM

SEHUBUNGAN ITU PENGGUNA YANG HADIR KE KAUNTER PERLULAH MENGIKUTI SOP YANG TELAH DITETAPKAN OLEH KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

SEKIAN TERIMA KASIH



RUNDINGAN AWAM CADANGAN PELARASAN KADAR PERKHIDMATAN BEKALAN AIR NEGERI KEDAH

2021-05-16
Untuk makluman , Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) sedang mengumpul maklumbalas daripada pengguna mengenai Rundingan Awam Cadangan Pelarasan Kadar Perkhidmatan Bekalan Air Negeri Kedah yang sedang dijalankan ketika ini. https://www.span.gov.my

Sehubungan itu, bagi mana - mana pengguna yang berminat untuk menyertai rundingan tersebut, sila klik pada pautan yang disediakan.

Sekian terima kasih.



PROGRAM CABUTAN HADIAH BONANZA BAGI PENGGUNA DOMESTIK BEKALAN AIR DI NEGERI KEDAH

2021-03-02
SYARIKAT AIR DARUL AMAN (SADA) SEDANG MENGADAKAN PROGRAM CABUTAN HADIAH BONANZA BAGI PENGGUNA DOMESTIK (TARIF T1) BEKALAN AIR DI NEGERI KEDAH YANG BERMULA PADA 01 MAC SEHINGGA 30 DISEMBER 2021.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA MUAT TURUN LAMPIRAN DIBAWAH ATAU HUBUNGI TALIAN : 04-7408931

Fail : FAQdanSyaratBonanza.pdf



Notis Gangguan (4 notis)


NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) KERJA-KERJA PENUKARAN VALVE BULK METER TAMAN JENTAYU BERSAIZ 150MM KUAH, LANGKAWI

DARI : 03/11/2021
SEHINGGA : 04/11/2021
JANGKAMASA : 11.00 MALAM - 5.00 PAGI
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 5122 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KAMPUNG PADANG LALANG, PEKAN KUAH, TAMAN MAHSURI, QRTS KLINIK KESIHATAN, IPD POLICE HEAD QUARTERS, TNB LANGKAWI, TAMAN INTAN, TAMAN BERLIAN, TAMAN SRI BERLIAN, TAMAN DESA PERMATA, KAMPUNG PDG LUNAS, TAMAN DELIMA, KAMPUNG BUKIT PUTIH, PERUMAHAN KEDA WANG TOK RENDONG, KAMPUNG TELUK KISAP, TAMAN SUNGAI RAYA KISAP, TAMAN NILAM, KAMPUNG BELANGA PECAH, KAMPUNG KILIM, BENDANG BARU, KAMPUNG PENARAK, KAMPUNG BATU ANJING, HOTEL WESTIN, HOTEL ST REGIS, TAMAN SRI NEGERI, QRTS KASTAM, TAMAN BENDANG BARU, TAMAN JENTAYU DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) KERJA-KERJA PENUKARAN VALVE SEMPADAN BERSAIZ 150MM
JALAN EWA,LANGKAWI

DARI : 01/11/2021
SEHINGGA : 02/11/2021
JANGKAMASA : 11.00 MALAM - 5.00 PAGI
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 3233 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KAMPUNGG KOK, PERDANA QUAY, ORIENTAL VILLAGE, PANGSAPURI KASTAM, KAMPUNG FELCRA KOK, HOTEL BERJAYA, HOTEL THE DANNA, KAMPUNG KUBANG BADAK, KAMPUNG KELUBI, KAMPUNG EWA, KAMPUNG BELIBIS,KAMPUNG TELUK YU,SUNGAI TOK PUTERI,KAMPUNG PADANG LALANG AIR HANGAT, KAMPUNG PADANG RAGUT,KAMPUNG HUMA, KAMPUNG BOHOR KELI, KAMPUNG PASIR HITAM, PEJABAT KASTAM, KAMPUNG BOHOR MERAH, LEMBAGA PEMBANGUNAN LANGKAWI, KAMPUNG SUNGAI ITAU, DURIAN PERANGIN, MASJID SUNGAI ITAU, PENGAKALAN SUNGAI ITAU, KAMPUNG PAYA JIN, SEKOLAH KEBANGSAAN KILIM, BATAS BAN DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) KERJA-KERJA PENUKARAN VALVE SEMPADAN BERSAIZ 150MM
JALAN EWA

DARI : 01/11/2021
SEHINGGA : 02/11/2021
JANGKAMASA : 11.00 MALAM - 5.00 PAGI
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 3233 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KAMPUNGG KOK, PERDANA QUAY, ORIENTAL VILLAGE, PANGSAPURI KASTAM, KAMPUNG FELCRA KOK, HOTEL BERJAYA, HOTEL THE DANNA, KAMPUNG KUBANG BADAK, KAMPUNG KELUBI, KAMPUNG EWA, KAMPUNG BELIBIS,KAMPUNG TELUK YU,SUNGAI TOK PUTERI,KAMPUNG PADANG LALANG AIR HANGAT, KAMPUNG PADANG RAGUT,KAMPUNG HUMA, KAMPUNG BOHOR KELI, KAMPUNG PASIR HITAM, PEJABAT KASTAM, KAMPUNG BOHOR MERAH, LEMBAGA PEMBANGUNAN LANGKAWI, KAMPUNG SUNGAI ITAU, DURIAN PERANGIN, MASJID SUNGAI ITAU, PENGAKALAN SUNGAI ITAU, KAMPUNG PAYA JIN, SEKOLAH KEBANGSAAN KILIM, BATAS BAN DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) KERJA-KERJA PEMASANGAN METER SIV BERSAIZ 750MM LOJI RAWATAN AIR BUKIT SELAMBAU, DAERAH KUALA MUDA

DARI : 30/10/2021
SEHINGGA : 31/10/2021
JANGKAMASA : 9.00 PAGI HINGGA 9.00 PAGI
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 11000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KUALA MUDA-

BANDAR AMANJAYA ZON ANGGERIK, SP HEIGHT, TAMAN KELISA, KAMPUNG SUNGAI DIVISION, KAMPUNG KONGSI 14, LADANG PETANI PARA, LADANG AMANJAYA, KAMPUNG RUSA, AMANJAYA ZON KEMBOJA, LADANG KUALA MUDA, TANGKI R1 BUKIT SELAMBAU, KAMPUNG PANTAI CICAR, KAMPUNG TANAH LICIN, KAMPUNG JERUNG, KAMPUNG TITI PANJANG, PEKAN BUKIT SELAMBAU, TAMAN CEMPAKA INDAH, TAMAN SEROJA, KG HAJI ISMAIL, KG HAJI MANGUN, KG PADANG SEKAWAN, KG BELAKANG BALAI, KG LUBUK KAWAH, KG BATU BELACAN,KG BUKIT TEROBAK,KG PADANG SETOL, KG CEMPAKA, KG HAJI SAFAR, KG PAYA BENDANG, ESTET LUBUK SEGINTAH, ESTET BUKIT SELAMBAU, KG PANTAI CICAR, KG TANAH LINCIN, KG JERUNG, KG TITI PANJANG, KG SUNGKUP, KG KUALA SUNGKUP, KG SUNGKUP PARA, KG PERAK, PUSAT LATIHAN RELA, KG KUALA SIN, KG JERAI, KG LUBUK BATU, KG PENGHULU TUA, KG HAJI SAAD, KG TENGKORAK BATU, KG SG ANAK IKAN, KG POKOK MACANG, KG BARU POKOK MACANG, KG BUKIT TOPANG, ESTET THVE SENG, DAN KAWASAN SEKITAR

ZON KUALA KETIL-

KG CHAROK KEMIAN, KG KUALA LEAKING, KG KUALA DARAK, KG SG DARAK, KG BELIDA DAN KAWASAN SEKITAR



Tender / Sebutharga (0 notis)

PRIVACY NOTICE

Dear valued customers,

PERSONAL DATA PROTECTION ACT 2010 (“Act”)

This notice serves to comply with the Act and to inform you on your rights regarding your personal data which has been and might be surrendered to Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) as “Data User” for the application of water supply.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process the following personal data surrendered by you or your authorized representative as provided in the relevant forms for the water supply agreement:

  • Name;
  • Identification card or Passport number;
  • Premise address where water will be supplied;
  • Contact details such as correspondence address, mobile phone number, telephone number, facsimile number and email address;
  • Account Details for Water Supply; and
  • Personal Data derived from any legal documents given by you including but not limited to Sale & Purchase Agreement, Tenancy Agreement, Letter of Administration, Grant of Probate, Power of Attorney, Birth Certificate and Death Certificate.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA PROCESSING

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process your personal data for the following purposes :-

  • Supply of water and any other related services;
  • Delivery of related bills to your premise;
  • For maintenance of consumer database and customer service related process;
  • For developing and maintaining water supply system;
  • For bill payment processing and recovery of payment due;
  • For enforcement of law under Water Services Industry Act 2006; and
  • Communicating with you.

DISCLOSURE OF PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) might disclose your personal data to third parties (including those located overseas) from different group of class which are classified as follows :-

  • Contractors/ plumbers;
  • Debt collecting agencies;
  • Data processing service provider;
  • Other water licensee;
  • sewerage services licensee;
  • Any regulatory body or law enforcement agency, or any person entitled to it by virtue of a Court Order or legal process; and
  • Lawyers appointed to defend and protect the rights and property of the Data User or its personnel.

ACCESS, AMENDMENT AND COMPLAINT

You may at any time, in writing (subject to certain fees), apply for an access, make amendment/correction, or limit the processing on your Personal data or lodge any complaint to the Data Protection Compliance Officer to the address below:


Officer

Chairman of Data Protection Compliance Committee

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my




NOTIS PRIVASI PERLINDUNGAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Pengguna Yang Dihormati;

Notis ini bertujuan mematuhi kehendak penguatkuasaan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (APDP) (Akta 709) yang telah berkuatkuasa mulai 15 November 2013 dan bagi memaklumkan hak-hak Pengguna keatas data-data peribadi (“Data Peribadi”) yang telah dan akan Pengguna berikan kepada Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) bagi tujuan bekalan air.

DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi berikut seperti yang diberikan oleh Pengguna kepada pihak Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) atau wakilnya di dalam Borang bagi proses bekalan air :

  • Nama
  • Nombor Kad Pengenalan / passport
  • Maklumat perhubungan; alamat premis bekalan,
  • Butiran terperinci seperti alamat surat menyurat, no. telefon bimbit, no. telefon, no faks dan alamat e-mail
  • Maklumat akaun bil air
  • Lain-lain data peribadi yang diperolehi dari dokumen perundangan termasuk Perjanjian Jual Beli, Perjanjian Sewaan, Surat Kuasa Mentadbir, Sijil Pengesahan Wasiat, Surat Kuasa Wakil, Sijil Kelahiran Dan Sijil Kematian.

PEMPROSESAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi Pengguna bagi tujuan berikut :

  • Membekalkan air untuk premis Pengguna dan lain-lain perkhidmatan.
  • Menyerahkan bil berkaitan ke premis
  • Menyenggara pengkalan data dan proses-proses yang berkaitan dengan perkhidmatan pelanggan
  • Membangunkan dan menyenggarakan sistem bekalan air
  • Mendapatkan wang yang kena dibayar dan pemulihan bayaran
  • Menjalankan penguatkuasaan mengikut Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655)
  • Berkomunikasi dengan Pengguna.
Data Peribadi dan maklumat Pengguna sangat diperlukan oleh Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd agar tidak menjejaskan keupayaan untuk memberikan perkhidmatan seperti dinyatakan di atas.

PENZAHIRAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) mungkin akan menzahirkan Data Peribadi anda kepada pihak-pihak yang dinyatakan seperti dibawah bagi memenuhi tujuan yang dinyatakan :-

  • Ejen dan Pembekal perkhidmatan/ Tukang Paip;
  • Ejen Pemungut Hutang;
  • Pembekalan perkhidmatan pemprosesan data;
  • Operator perkhidmatan air lain;
  • Operator perkhidmatan pembentungan;
  • Mana-mana badan perundangan (regulatory bodies) atau agensi penguatkuasaan undang-undang atau perseorangan yang berhak melalui perintah Mahkamah atau proses undang-undang;
  • Peguam yang dilantik untuk melindungi dan mempertahankan hak atau harta syarikat, kakitangannya dan syarikat-syarikat yang berkaitan dan/atau kumpulan syarikatnya.

AKSES, PEMBETULAN DAN ADUAN

Pengguna boleh pada bila-bila masa (tertakluk kepada fi) mengemukakan permohonan bertulis meminta akses kepada, membuat pembetulan, atau menghadkan pemprosesan terhadap Data Peribadi atau untuk apa-apa aduan ke alamat dan e-mel seperti berikut :-


Pegawai

PEMATUHAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my



KADAR TARIF AIR NEGERI KEDAH

KATEGORI TARIF JALUR PENGGUNAAN (㎥) KADAR SETAIP ㎥ (RM/㎥) CAJ MINIMUM (Rm)
DOMESTIK / PEJABAT KERAJAAN 0-20㎥
>21-35㎥
>36㎥
0.50
0.90
1.30

6.00

KOMERSIAL
0-50㎥
>50-200㎥
>200-350㎥
>350㎥
1.40
1.50
1.60
1.80

15.00
INDUSTRI / HOTEL 0-1000㎥
>1001-10,000㎥
>10,001-50,000㎥
>50,001㎥
1.40
1.60
1.80
2.10

15.00
INSTITUSI KEAGAMAAN/ KEBAJIKAN 0-20㎥
>21-40㎥
>41-60㎥
>61㎥
0.40
0.70
0.90
1.10

6.00
PERKAPALAN KADAR RATA 3.00 20.00