04-7400500 Ahad-Khamis: 8.00pg-5.00ptg

Info Pengguna

Hebahan (10 hebahan)

MAKLUMAN TERKINI BEKALAN AIR LOJI RAWATAN AIR PELUBANG.

27/09/2021
KERJA-KERJA DI LOJI RAWATAN AIR PELUBANG TELAH SIAP DAN LOJI TELAH BEROPERASI SEPENUHNYA.
SEHINGGA JAM 12.00 TENGAHARI, BEKALAN AIR TELAH PULIH SEBANYAK 50%. TEMPOH MASA PEMULIHAN BEKALAN AIR ADALAH BERBEZA DARI SATU KAWASAN KE KAWASAN LAIN BERGANTUNG KEPADA LOKASI DAN JARAK PREMIS PENGGUNA.

KAWASAN YANG MASIH TERJEJAS :
KOTA SETAR, PENDANG & YAN

1. Sepanjang Jln Alor Mengkudu ke Kuala Kedah
2. Simpang Tobiar ke Pekan Kubur Panjang
3. Jalan Sg Petani
4. Tandop ke Simpang Empat Kangkong

KUBANG PASU, AYER HITAM & POKOK SENA

1. Jalan Bukit Wang
2. Jalan Wang Tepus
3. Jalan Bemban
4. Sekitar Tunjang
5. Keseluruhan Ayer Hitam
6. Kampung Tepi Laut Jerlun ke Kuala Sanglang
7. Kawasan Kuala Sanglang
8. Keseluruhan Sanglang

BEKALAN AIR AKAN PULIH SECARA BERPERINGKAT.
SEGALA KESULITAN AMATLAH DIKESALI.



(MAKLUMAN TERKINI) STATUS TERKINI HENTITUGAS SISTEM PENGEPAMAN KE TANGKI BUKIT JAMBUL LOJI RAWATAN AIR JENUN LAMA BAGI MEMBERI LALUAN KEPADA KERJA - KERJA KECEMASAN PEMBAIKAN PAIP AC 600mm YANG PECAH

21/08/2021
i. LOJI RAWATAN AIR JENUN LAMA TELAH BERHENTI OPERASI PADA 20/09/2021 JAM 10.00 PAGI DISEBABKAN KEJADIAN PAIP PECAH DAN KERJA-KERJA PEMBAIKAN SEDANG GIAT DIJALANKAN DAN DIJANGKA AKAN SIAP PADA HARI INI.

BANTUAN BEKALAN AIR MELALUI LORI-LORI TANGKI TELAH DIGERAKKAN KEPADA PARA PENGGUNA YANG TERJEJAS.

SEGALA KESULITAN AMATLAH DIKESALI.



NOTIS PEMAKLUMAN

17/09/2021
Untuk makluman, waktu operasi Pusat Informasi SADA (SIC) adalah seperti berikut : 8.00 pagi – 5.00 petang bermula 18 September 2021 sehingga 21 September 2021.

Sehubungan itu, aduan bekalan air boleh dibuat melalui Emel Aduan SADA di aduan@sada.com.my atau melalui saluran Aplikasi Whatsapp Rasmi SADA di nombor : 011-65210500.



PERMOHONAN PERMIT SECARA DALAM TALIAN (ONLINE MELALUI SISTEM eCLAPS

25/08/2021
Berkuat kuasa 13 Oktober 2021, tukang paip yang ingin mendapatkan Permit IPA Jenis A1 atau Permit IPA Jenis A2 (Permit A2) dikehendaki memohon secara dalam talian (online) melalui sistem eCLAPS (Centralised Lisence And Permit System) yang boleh dicapai melalui laman sesawang SPAN www.span.gov.my . Ciri-ciri utama sistem ini ialah:

a. Permohonan dibuat secara dalam talian sepenuhnya oleh tukang paip termasuk pengemukaan dokumen sokongan;
b. Pembayaran fi proses dan fi pemberian dibayar bersekali secara dalam talian semasa memohon. Resit bayaran boleh dicetek sendiri oleh pemohon; dan
c. Pemohon boleh mencetak sendiri sijil permit yang dilengkapi dengan kod QR setelah permohonan diluluskan. Kad tukang paip tidak lagi dikeluarkan oleh SPAN.

Permohonan Permit A1 atau A2 secara manual hanya akan diterima oleh Agensi Perakuan di negeri-negeri yang berkenaan sehingga 30 September 2021. Untuk makluman dan perhatian tuan/puan, Permit A1 dan Permit A2 tidak dapat diproses bagi tempoh 1 Oktober 2021 sehingga 12 Oktober 2021 (tempoh peralihan) dan permohonan boleh dikemukakan menerusi eCLAPS bermula 13 Oktober 2021.

Untuk Sebarang pertanyaan berhubung perkara ini, sila hubungi Pejabat SPAN Wilayah/Cawangan yang berdekatan atau hubungi talian 03-83179500 atau email permitguery@span.gov.my



NOTIS PEMAKLUMAN OPERASI KAUNTER HASIL DAN KAUNTER PENGGUNA SEPANJANG TEMPOH PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP)

22/08/2021
WAKTU OPERASI BAGI KAUNTER BAYARAN SEPANJANG TEMPOH PKP ADALAH PADA 8.00 PAGI – 2.00 PETANG (AHAD – KHAMIS) DI SEMUA CAWANGAN WILAYAH / DAERAH SADA. MANAKALA KAUNTER YANG TIDAK TERLIBAT DENGAN BAYARAN AKAN BEROPERASI SEHINGGA 12.00 TENGAHARI SAHAJA (KAUNTER KUALA KETIL, SIK, CHANGLUN, AIR HITAM DAN BATU 3 KULIM).

WALAU BAGAIMANAPUN, WAKTU OPERASI INI TERTAKLUK KEPADA SEBARANG PERUBAHAN DARI SEMASA KE SEMASA DAN MENGIKUT KESESUAIAN PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP) BAGI MEMASTIKAN OPERASI BERJALAN DENGAN LANCAR.

SELAIN ITU, PEMBAYARAN BIL AIR JUGA BOLEH DIBUAT MELALUI ALTERNATIF LAIN SEPERTI SECARA ATAS TALIAN (ONLINE) ATAU MENERUSI AGENSI - AGENSI BAYARAN YANG BERDAFTAR DENGAN PIHAK SADA.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI PUSAT INFORMASI SADA DI TALIAN : 1-300-88-0017

DI SAMPING ITU, PENGGUNA YANG DATANG KE KAUNTER WAJIB MENGIMBAS QR KOD MYSEJAHTERA SERTA MENGIKUTI S.O.P LANGKAH PENCEGAHAN COVID-19 YANG TELAH DITETAPKAN.

SEKIAN, TERIMA KASIH.



PROGRAM PEMAKLUMAN SMS KEPADA PENGGUNA DOSMETIK (T1) BERSTATUS ACTIVE DAN REMINDER ISSUED FASA 2

09/07/2021
SEPANJANG PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP), SATU PROGRAM PEMAKLUMAN TELAH DILAKSANAKAN DIMANA PENGGUNA - PENGGUNA DOMESTIK (T1) AKAN MENERIMA MESEJ PESANAN RINGKAS (SMS) YG BERTUJUAN UNTUK MENARIK PERHATIAN PENGGUNA UNTUK MEMBUAT BAYARAN BIL AIR SECARA ATAS TALIAN (ONLINE).

PENGGUNA AKAN MENERIMA PESANAN RINGKAS DARIPADA NOMBOR 04-7001397 SEPERTI BERIKUT :-

"SADA: AKAUN ANDA MEMPUNYAI TUNGGAKAN, JELASKAN BAYARAN UTUK ELAK PEMOTONGAN. LAYARI FPX.SADA.COM.MY UNTUK KETERANGAN LANJUT. ABAIKAN JIKA TELAH MEMBUAT BAYARAN"



KAUNTER KUTIPAN HASIL AKAN BEROPERASI SEMULA SEPANJANG TEMPOH PKP 3.0 (15 JUN - 28 JUN 2021).

15/06/2021
UNTUK MAKLUMAN

WAKTU OPERASI KAUNTER KUTIPAN HASIL ADALAH SEPERTI BERIKUT :

1. KAUNTER KUTIPAN HASIL DI SEMUA CAWANGAN SADA SELURUH NEGERI KEDAH (KECUALI KAUNTER CAWANGAN SIK, KUALA KETIL, AYER HITAM & CHANGLOON) : 8.00 AM - 12.00 PM

2. KAUNTER PANDU BAYAR (CAWANGAN KOTA SETAR & SUNGAI PETANI) : 8.00 AM - 12.00 PM

3. KAUNTER KUTIPAN HASIL CAWANGAN SIK, KUALA KETIL, AYER HITAM & CHANGLOON : 8.00 AM - 11.30 AM

SEHUBUNGAN ITU PENGGUNA YANG HADIR KE KAUNTER PERLULAH MENGIKUTI SOP YANG TELAH DITETAPKAN OLEH KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

SEKIAN TERIMA KASIH



NOTIS PEMAKLUMAN

04/06/2021
UNTUK MAKLUMAN,

WAKTU OPERASI PUSAT INFORMASI SADA (TALIAN HOTLINE : 1300-88-0017) SEPANJANG TEMPOH PKP 3.0 ADALAH DARI PUKUL 8.00AM SEHINGGA PUKUL 8.00PM.

SEKIRANYA TERDAPAT SEBARANG ADUAN BEKALAN AIR SELEPAS WAKTU OPERASI TERSEBUT, SILA SALURKAN ADUAN TERSEBUT MELALUI APLIKASI WHATSAPP KE NOMBOR 011-6521-0500.

DENGAN ITU PIHAK SADA INGIN MEMOHON MAAF SEKIRANYAN BERLAKU SEBARANG KESLITAN DI PIHAK PENGGUNA.
SEKIAN TERIMA KASIH.

SYARIKAT AIR DARUL AMAN SDN. BHD.



RUNDINGAN AWAM CADANGAN PELARASAN KADAR PERKHIDMATAN BEKALAN AIR NEGERI KEDAH

16/05/2021
Untuk makluman , Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) sedang mengumpul maklumbalas daripada pengguna mengenai Rundingan Awam Cadangan Pelarasan Kadar Perkhidmatan Bekalan Air Negeri Kedah yang sedang dijalankan ketika ini. https://www.span.gov.my

Sehubungan itu, bagi mana - mana pengguna yang berminat untuk menyertai rundingan tersebut, sila klik pada pautan yang disediakan.

Sekian terima kasih.



PROGRAM CABUTAN HADIAH BONANZA BAGI PENGGUNA DOMESTIK BEKALAN AIR DI NEGERI KEDAH

02/03/2021
SYARIKAT AIR DARUL AMAN (SADA) SEDANG MENGADAKAN PROGRAM CABUTAN HADIAH BONANZA BAGI PENGGUNA DOMESTIK (TARIF T1) BEKALAN AIR DI NEGERI KEDAH YANG BERMULA PADA 01 MAC SEHINGGA 30 DISEMBER 2021.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA MUAT TURUN LAMPIRAN DIBAWAH ATAU HUBUNGI TALIAN : 04-7408931

Fail : FAQdanSyaratBonanza.pdf



Notis Gangguan (4 notis)


NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) PENGURANGAN OPERASI LOJI RAWATAN AIR JENERI BAGI MEMBERI LALUAN KEPADA KERJA - KERJA CUCIAN (SLUDGE) SEDTANK SERTA KERJA - KERJA BERKAITAN DI DAERAH PENDANG

DARI : 05/10/2021
SEHINGGA : 05/10/2021
JANGKAMASA : 8.00 PAGI - 6.00 PETANG
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 7000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KAMPUNG BENDANG RAJA, KAMPUNG SYED AHMAD, KAMPUNG TOK SET, POKOK ASAM, KAMPUNG BELAT, TITI AKAR DAN SUNGAI TIANG, PADANG DURIAN, KAMPUNG SAWA, PADANG PUSING, BUKIT TEGUR, BENDANG PULAI DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) KERJA-KERJA PEMASANGAN DELIVERY DAN SUCTION VALVE PAM AIR BERSIH
DI LOJI RAWATAN AIR PELUBANG NO. 10 (BUKIT TINGGI)

DARI : 26/09/2021
SEHINGGA : 27/09/2021
JANGKAMASA : 10.00 MALAM (AHAD) HINGGA 10.00 MALAM (ISNIN)
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 66154 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KOTA SETAR, PENDANG & YAN –

SEPANJANG JALAN ALOR MENGKUDU KE KUALA KEDAH, PEKAN SIMPANG KUALA KE TANDOP, SIMPANG JALAN MASJID AMAN KE SUSUR KELUAR TOL PLUS ALOR SETAR SELATAN, SIMPANG MASJID AMAN KE MADA AMPANG JAJAR, PEKAN LANGGAR KE PEKAN TANAH MERAH PENDANG, SIMPANG TOBIAR KE PEKAN KUBUR PANJANG, PEKAN TANAH MERAH PENDANG KE SIMPANG EMPAT KANGKONG, JALAN SG PETANI, TANDOP KE SIMPANG 4 KANGKUNG,SEPANJANG JALAN KEPALA BATAS KE ANAK BUKIT, KAMPUNG ALOR SENJA, KAMPUNG TITI BESI, BANGUNAN PENTADBIRAN PERSEKUTUAN KDN ANAK BUKIT, STESYEN KERETAPI ANAK BUKIT, AIRPORT KEPALA BATAS DAN KAWASAN SEKITAR.

KUBANG PASU, AYER HITAM & POKOK SENA –

KESELURUHAN PEKAN JITRA, JALAN BUKIT WANG, JALAN WANG TEPUS, JALAN LUBUK KAWAH, JALAN JITRA KE KODIANG, JALAN KODIANG KE CHANGLOON, JALAN BEMBAN, SEKITAR TUNJANG, KESELURUHAN AYER HITAM, KESELURUHAN MEGAT DEWA, KUALA JERLUN, KAMPUNG TEPI LAUT JERLUN KE KUALA SANGLANG, KAWASAN KUALA SANGLANG, KESELURUHAN SANGLANG , DAN KAWASAN SEKITAR.

PENGGUNA YANG TERLIBAT ADALAH DINASIHATKAN AGAR DAPAT MEMBUAT PERSEDIAAN AWAL DENGAN MENYIMPAN AIR DAN MENGGUNAKANNYA DENGAN BIJAKSANA.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) KERJA-KERJA PENUKARAN VALVE BERSAIZ 400MM DI JALAN BUKIT MALUT, DAERAH LANGKAWI

DARI : 27/09/2021
SEHINGGA : 28/09/2021
JANGKAMASA : 6 JAM
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 3266 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KAMPUNG BAYAS, BELAKANG SEKOLAH BAYAS, TAMAN CENDERAWASIH, KAMPUNG TEPI LAUT, SUNGAI MENGHULU, PEJABAT PERTANIAN, HOSPITAL LANGKAWI, KDN, TAMAN MEDAN BERJAYA, ISTANA HINGGAP, PERKAMPUNGAN MALUT, KONGSI BILIS, MARITIM, WAVE MASTER, TLDM, POLIS MARIN, KAMPUNG KUALA TEMOYONG, KAMPUNG PADANG PUTIH, HOTEL ASENIA, KAMPUNG TASIK ANAK, IWK TELUK BARU, RESORT WORLD, HOLIDAY VILLA, DASH HOTEL, LAVANIYA APARTMENT, JALAN PANTAI TENGAH, JALA PANTAI CHENANG, YELLOW BEACH, BARON HOTEL, AB MOTEL, SANDY BEACH, MALI BEST, PENGINAPAN BANK NEGARA, KAMPUNG TANJUNG MALI, KAMPUNG BERJAYA, KAMPUNG LUBUK BUAYA, KAMPUNG BOHOR TEMPOYAK, KAMPUNG KETAPANG, KAMPUNG BUBUR, JALAN BUKIT LEMBU DAN KAWASAN SEKITARNYA.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) PENGURANGAN OPERASI LOJI RAWATAN AIR JENERI BAGI MEMBERI LALUAN KEPADA KERJA - KERJA CUCIAN (SLUDGE) SEDTANK SERTA KERJA - KERJA BERKAITAN DI DAERAH PENDANG

DARI : 28/09/2021
SEHINGGA : 28/09/2021
JANGKAMASA : 8.00 PAGI - 6.00 PETANG
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 7000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KAMPUNG BENDANG RAJA, KAMPUNG SYED AHMAD, KAMPUNG TOK SET, POKOK ASAM, KAMPUNG BELAT, TITI AKAR DAN SUNGAI TIANG, PADANG DURIAN, KAMPUNG SAWA, PADANG PUSING, BUKIT TEGUR, BENDANG PULAI DAN KAWASAN SEKITAR.



Tender / Sebutharga (1 notis)


Tarikh Terbitan : 2021-09-06 00:00:00
Masa Terbitan : 12:00
Butiran : MEMBEKAL DAN MENGHANTAR BAHAN UJI (REAGENT) BAGI PERALATAN HACH KEPADA SYARIKAT AIR DARUL AMAN SDN. BHD. (SADA) UNTUK TEMPOH DUA (2) TAHUN SERTA KERJA-KERJA BERKAITAN DENGANNYA.
LAMPIRAN TENDER/SEBUT HARGA :SADATENPGLN032021


PRIVACY NOTICE

Dear valued customers,

PERSONAL DATA PROTECTION ACT 2010 (“Act”)

This notice serves to comply with the Act and to inform you on your rights regarding your personal data which has been and might be surrendered to Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) as “Data User” for the application of water supply.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process the following personal data surrendered by you or your authorized representative as provided in the relevant forms for the water supply agreement:

  • Name;
  • Identification card or Passport number;
  • Premise address where water will be supplied;
  • Contact details such as correspondence address, mobile phone number, telephone number, facsimile number and email address;
  • Account Details for Water Supply; and
  • Personal Data derived from any legal documents given by you including but not limited to Sale & Purchase Agreement, Tenancy Agreement, Letter of Administration, Grant of Probate, Power of Attorney, Birth Certificate and Death Certificate.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA PROCESSING

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process your personal data for the following purposes :-

  • Supply of water and any other related services;
  • Delivery of related bills to your premise;
  • For maintenance of consumer database and customer service related process;
  • For developing and maintaining water supply system;
  • For bill payment processing and recovery of payment due;
  • For enforcement of law under Water Services Industry Act 2006; and
  • Communicating with you.

DISCLOSURE OF PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) might disclose your personal data to third parties (including those located overseas) from different group of class which are classified as follows :-

  • Contractors/ plumbers;
  • Debt collecting agencies;
  • Data processing service provider;
  • Other water licensee;
  • sewerage services licensee;
  • Any regulatory body or law enforcement agency, or any person entitled to it by virtue of a Court Order or legal process; and
  • Lawyers appointed to defend and protect the rights and property of the Data User or its personnel.

ACCESS, AMENDMENT AND COMPLAINT

You may at any time, in writing (subject to certain fees), apply for an access, make amendment/correction, or limit the processing on your Personal data or lodge any complaint to the Data Protection Compliance Officer to the address below:


Officer

Chairman of Data Protection Compliance Committee

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my




NOTIS PRIVASI PERLINDUNGAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Pengguna Yang Dihormati;

Notis ini bertujuan mematuhi kehendak penguatkuasaan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (APDP) (Akta 709) yang telah berkuatkuasa mulai 15 November 2013 dan bagi memaklumkan hak-hak Pengguna keatas data-data peribadi (“Data Peribadi”) yang telah dan akan Pengguna berikan kepada Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) bagi tujuan bekalan air.

DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi berikut seperti yang diberikan oleh Pengguna kepada pihak Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) atau wakilnya di dalam Borang bagi proses bekalan air :

  • Nama
  • Nombor Kad Pengenalan / passport
  • Maklumat perhubungan; alamat premis bekalan,
  • Butiran terperinci seperti alamat surat menyurat, no. telefon bimbit, no. telefon, no faks dan alamat e-mail
  • Maklumat akaun bil air
  • Lain-lain data peribadi yang diperolehi dari dokumen perundangan termasuk Perjanjian Jual Beli, Perjanjian Sewaan, Surat Kuasa Mentadbir, Sijil Pengesahan Wasiat, Surat Kuasa Wakil, Sijil Kelahiran Dan Sijil Kematian.

PEMPROSESAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi Pengguna bagi tujuan berikut :

  • Membekalkan air untuk premis Pengguna dan lain-lain perkhidmatan.
  • Menyerahkan bil berkaitan ke premis
  • Menyenggara pengkalan data dan proses-proses yang berkaitan dengan perkhidmatan pelanggan
  • Membangunkan dan menyenggarakan sistem bekalan air
  • Mendapatkan wang yang kena dibayar dan pemulihan bayaran
  • Menjalankan penguatkuasaan mengikut Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655)
  • Berkomunikasi dengan Pengguna.
Data Peribadi dan maklumat Pengguna sangat diperlukan oleh Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd agar tidak menjejaskan keupayaan untuk memberikan perkhidmatan seperti dinyatakan di atas.

PENZAHIRAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) mungkin akan menzahirkan Data Peribadi anda kepada pihak-pihak yang dinyatakan seperti dibawah bagi memenuhi tujuan yang dinyatakan :-

  • Ejen dan Pembekal perkhidmatan/ Tukang Paip;
  • Ejen Pemungut Hutang;
  • Pembekalan perkhidmatan pemprosesan data;
  • Operator perkhidmatan air lain;
  • Operator perkhidmatan pembentungan;
  • Mana-mana badan perundangan (regulatory bodies) atau agensi penguatkuasaan undang-undang atau perseorangan yang berhak melalui perintah Mahkamah atau proses undang-undang;
  • Peguam yang dilantik untuk melindungi dan mempertahankan hak atau harta syarikat, kakitangannya dan syarikat-syarikat yang berkaitan dan/atau kumpulan syarikatnya.

AKSES, PEMBETULAN DAN ADUAN

Pengguna boleh pada bila-bila masa (tertakluk kepada fi) mengemukakan permohonan bertulis meminta akses kepada, membuat pembetulan, atau menghadkan pemprosesan terhadap Data Peribadi atau untuk apa-apa aduan ke alamat dan e-mel seperti berikut :-


Pegawai

PEMATUHAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my



KADAR TARIF AIR NEGERI KEDAH

KATEGORI TARIF JALUR PENGGUNAAN (㎥) KADAR SETAIP ㎥ (RM/㎥) CAJ MINIMUM (Rm)
DOMESTIK / PEJABAT KERAJAAN 0-20㎥
>21-35㎥
>36㎥
0.50
0.90
1.30

6.00

KOMERSIAL
0-50㎥
>50-200㎥
>200-350㎥
>350㎥
1.40
1.50
1.60
1.80

15.00
INDUSTRI / HOTEL 0-1000㎥
>1001-10,000㎥
>10,001-50,000㎥
>50,001㎥
1.40
1.60
1.80
2.10

15.00
INSTITUSI KEAGAMAAN/ KEBAJIKAN 0-20㎥
>21-40㎥
>41-60㎥
>61㎥
0.40
0.70
0.90
1.10

6.00
PERKAPALAN KADAR RATA 3.00 20.00