PRIVACY NOTICE


Dear valued customers,


PERSONAL DATA PROTECTION ACT 2010 (“Act”)

This notice serves to comply with the Act and to inform you on your rights regarding your personal data which has been and might be surrendered to Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) as “Data User” for the application of water supply.


DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process the following personal data surrendered by you or your authorized representative as provided in the relevant forms for the water supply agreement:

  • Name;
  • Identification card or Passport number;
  • Premise address where water will be supplied;
  • Contact details such as correspondence address, mobile phone number, telephone number, facsimile number and email address;
  • Account Details for Water Supply; and
  • Personal Data derived from any legal documents given by you including but not limited to Sale & Purchase Agreement, Tenancy Agreement, Letter of Administration, Grant of Probate, Power of Attorney, Birth Certificate and Death Certificate.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA PROCESSING

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process your personal data for the following purposes: -

  • Supply of water and any other related services;
  • Delivery of related bills to your premise;
  • For maintenance of consumer database and customer service related process;
  • For developing and maintaining water supply system;
  • For bill payment processing and recovery of payment due;
  • For enforcement of law under Water Services Industry Act 2006; and
  • Communicating with you.

DISCLOSURE OF PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) might disclose your personal data to third parties (including those located overseas) from different group of class which are classified as follows:-

  • Contractors/ plumbers;
  • Debt collecting agencies;
  • Data processing service provider;
  • Other water licensee;
  • sewerage services licensee;
  • Any regulatory body or law enforcement agency, or any person entitled to it by virtue of a Court Order or legal process; and
  • Lawyers appointed to defend and protect the rights and property of the Data User or its personnel.

ACCESS, AMENDMENT AND COMPLAINT

You may at any time, in writing (subject to certain fees), apply for an access, make amendment/correction, or limit the processing on your Personal data or lodge any complaint to the Data Protection Compliance Officer to the address below:


Officer

Chairman of Data Protection Compliance Committee

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my




NOTIS PRIVASI PERLINDUNGAN DATA PERIBADI PENGGUNA


Pengguna Yang Dihormati;


Notis ini bertujuan mematuhi kehendak penguatkuasaan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (APDP) (Akta 709) yang telah berkuatkuasa mulai 15 November 2013 dan bagi memaklumkan hak-hak Pengguna keatas data-data peribadi (“Data Peribadi”) yang telah dan akan Pengguna berikan kepada Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) bagi tujuan bekalan air.


DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi berikut seperti yang diberikan oleh Pengguna kepada pihak Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) atau wakilnya di dalam Borang bagi proses bekalan air :

  • Nama
  • Nombor Kad Pengenalan / passport
  • Maklumat perhubungan; alamat premis bekalan,
  • Butiran terperinci seperti alamat surat menyurat, no. telefon bimbit, no. telefon, no faks dan alamat e-mail
  • Maklumat akaun bil air
  • Lain-lain data peribadi yang diperolehi dari dokumen perundangan termasuk Perjanjian Jual Beli, Perjanjian Sewaan, Surat Kuasa Mentadbir, Sijil Pengesahan Wasiat, Surat Kuasa Wakil, Sijil Kelahiran Dan Sijil Kematian.

PEMPROSESAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi Pengguna bagi tujuan berikut :

  • Membekalkan air untuk premis Pengguna dan lain-lain perkhidmatan.
  • Menyerahkan bil berkaitan ke premis
  • Menyenggara pengkalan data dan proses-proses yang berkaitan dengan perkhidmatan pelanggan
  • Membangunkan dan menyenggarakan sistem bekalan air
  • Mendapatkan wang yang kena dibayar dan pemulihan bayaran
  • Menjalankan penguatkuasaan mengikut Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655)
  • Berkomunikasi dengan Pengguna.

Data Peribadi dan maklumat Pengguna sangat diperlukan oleh Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd agar tidak menjejaskan keupayaan untuk memberikan perkhidmatan seperti dinyatakan di atas.


PENZAHIRAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) mungkin akan menzahirkan Data Peribadi anda kepada pihak-pihak yang dinyatakan seperti dibawah bagi memenuhi tujuan yang dinyatakan -

  • Ejen dan Pembekal perkhidmatan/ Tukang Paip;
  • Ejen Pemungut Hutang;
  • Pembekalan perkhidmatan pemprosesan data;
  • Operator perkhidmatan air lain;
  • Operator perkhidmatan pembentungan;
  • Mana-mana badan perundangan (regulatory bodies) atau agensi penguatkuasaan undang-undang atau perseorangan yang berhak melalui perintah Mahkamah atau proses undang-undang;
  • Peguam yang dilantik untuk melindungi dan mempertahankan hak atau harta syarikat, kakitangannya dan syarikat-syarikat yang berkaitan dan/atau kumpulan syarikatnya.

AKSES, PEMBETULAN DAN ADUAN

Pengguna boleh pada bila-bila masa (tertakluk kepada fi) mengemukakan permohonan bertulis meminta akses kepada, membuat pembetulan, atau menghadkan pemprosesan terhadap Data Peribadi atau untuk apa-apa aduan ke alamat dan e-mel seperti berikut :-


Pegawai

PEMATUHAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my